tisdag 10 januari 2017

REPOSTED: Samlingsinlägg till gruppen "Min resa räknas" ;O))

Nytt år nya möjligheter!
Vet några :O) som KANSKE lagt om till LCHF-kost IDAG(eller imorgon...) och här kommer ett samlat inlägg av flera som jag lagt ut tidigare under åren - en lite sammanfattning - VARSÅGOD!!!
---------------------------------------------------------------------------------------------
Här nedan kommer lite tips på vad som är bra att ha hemma!

I mitt KYLSKÅP:
Ägg - Smör - Grädde - Creme fr - Majonnäs - Ost - Brieost - Philadelpiaost - Salami - Bacon - Avocado - Dijonsenap - Vitkål - Gul Lök - Röd Lök - Vitlök - Ingefära - Citron - Oliver - Morötter (!)

I min FRYS:
Kött(Älg/Rådjur/Vildsvin) - Kyckling - Fisk("hemfiskade" foreller/regnbåge) - Broccoli - Blomkål - Ärtor(!) - Hallon - Blåbär - Dill - Persilja - Gräslök

I mitt SKAFFERI:
Zoegakaffe - Vaniljpulver - Linfrön - Sesamfrön - Mandelmjöl - Kokosmjöl -  Kokos - Fiberhusk - 86% Choklad - Valnötter - Kokosolja - Olivolja - Rapsolja - Vinäger - Chiliflakes - Dragon - Spiskummin - Havssalt - Svart & Vitpeppar

Dessa livsmedel skulle jag kunna leva på men det är roligt att köpa hem andra smaker ibland oxå men detta är som sagt var GRUNDEN i min MATLAGNING!
(+ att jag köper färska grönsaker efter säsong!!!)
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hur en matdag kan se ut:
Min filosofi är att äta när jag behöver!

BRUNCH - MIDDAG
Sista åren har jag ätit lite som det man kallar PERIODISK FASTA.
Jag äter mitt första mål kl.12 på jobbet: "frukost eller lunch"
Vid 19.00 äter jag middag - ev nån ostskiva eller salami till kaffet under dagen.
Maten äts alltså under ca 8 timmar - när man lägger dessa timmar väljer man själv!

Men så här har det även sett ut tidigare:

FRUKOST – LUNCH/MIDDAG – ”KVÄLLSFIKA”
En vanlig dag på jobbet. Frukost vid 8 – lunch med barnen vid 11.45 – nått kallskuret senare på kvällen
Jag är egentligen inte upplagd för mat 4 timmar efter frukost men det är svårt att välja en annan tidpunkt att äta när man jobbar på en förskola. Ofta äter jag mitt huvudmål där och är inte så sugen senare men behöver ändå något innan dagen är slut.

FRUKOST – LUNCH – MIDDAG
Är jag pigg äter jag frukost hemma vid 6 – lite lätt lunch på jobbet – middag på kvällen vid åtta kanske

FRUKOST – MIDDAG
Äter jag en stor frukost hemma vid 9(om jag är ledig) räcker det ofta med middag nån gång vid 17…

FRUKOST – FIKA – MIDDAG
Om kroppen önskar mer brukar jag lägga in lite gott till kaffet mitt emellan och då blir middagen senare…

Men mottot är: ÄT NÄR DU BEHÖVER DET och SLUTA NÄR DU KÄNNER DIG NÖJD!

---------------------------------------------------------------------------------------------
Vad jag äter:
Här följer en förklaring till de olika måltiderna i förra inlägget – jag äter alltså inte alla varje dag!!!
Jag tror att den som byter ut en ”traditionell” dags mat (frukost – fika – lunch – mellanmål – middag – kvällsmat) mot dito Lchf-vänliga mål äter alldeles för fettsnålt!!!
Man orkar inte äta så många mål mat om man äter tillräckligt med fett…

FRUKOST(eller Brunch):
2 ägg – stekta eller som äggröra
½ paket bacon + majonnäs
ELLER:
2 mosade kokta ägg blandat med smält smör och tex tonfisk eller nån bit matjes + dill
Utökad: tex Avocado & vitlöksost
ELLER:
Magic bullet Coffe: en balja kaffe, en matsked kokosolja och 25g smör - mixa med stavmixer tills det blir krämigt - mättar länge!!!

MIDDAG:
Kött eller fågel (Här serveras mest Älgkött, Kyckling, Tjäder, Orre, ”hemgris” och ibland ”hemfisk” – magert kött som behöver extra fett!)
Fett i form av smör, gräddsås och/eller creme fr
Lite grönsaker ovan jord

LUNCH(eller Brunch):
Som ovan men mindre portion…
Eller som nedan om det är helg eller semester…

KVÄLLSFIKA:
Ofta kall mat – tex: salami, skinka, räkor, avocado, brie, mozarella, oliver i en salig röra!

FIKA:
Serveras vanligen till en balja kaffe!
Ostrullar med smör i, salami & Brieost, Skinkrullar med pepparrotsost
….eller ibland nåt mer ”fika-likt”:
Ostkaka på keso med färska bär, Keso a´la Malta, bär med vispad grädde
Ovanstående är ganska mättande och blir istället för ett annat mål tex mitt på dagen eller som kvällsmat!

Fler förslag på ovanstående i menyn till vänster!
---------------------------------------------------------------------------------------------
Frågan om att äta LCHF och "fuska ibland" kommer upp då och då....
Och prat om vad som är "förbjuden mat"...

Här kommer MINA tankar:
LCHF är ju ett sätt att äta:
UTESLUTA socker och vitt mjöl + att äta så lite tillsatser som möjligt.
Man väljer livsmedel med så lågt kolhydrats innehåll som möjligt.

Jag skulle hellre äta en potatis som för mig är en naturlig produkt än att äta nått "ihopjox" med hundra ingredienser.
Om en person blir bortbjuden och inte kan/vill tacka nej till efterrätten så ser jag det inte som att fuska utan mer som att frångå sin "livsstil" - då väljer man bort LCHF - då väljer man kanske att äta rent socker och mjöl och det ingår inte i LCHF enligt mig.

För mig finns vissa "förbjudna" livsmedel: rent socker och mjöl men jag kan tänka mig att blanda min grogg nån enstaka gång med Sprite light trots tillsatser, om det inte triggar mig till fel ätande - det är ju mitt val - just då TILLÅTER jag mig dessa avsteg från min kosthållning!

Alltså: "sockriga"efterrätter, "fuskardag" och att äta lite för att det bjuds går helt bort för mig!

En tanke till när det gäller LCHF och "att fuska" - det är ju så att "skadan blir värre" om man ser detta som en diet man väljer att bara följa till viss del...
Äter man den mängd fett och sen frångår livsmedel med lågt kolh.innehåll genom att tex dricka en öl eller ta en tårtbit så ställer kroppen om sig på ett kick från fett-drift till "socker-drift" - det är lättare att göra snabb energi av sockret och då lagras fettet - som då dessutom är intaget i större mängd än vid andra "dieter"...


En annan fråga är hur strikt man är...
Jag äter rotfrukter ibland men nästan aldrig frukt.
En ruta mörk (86% eller 70%) choklad kan jag ta 
och fika på LCHF-vis(utan socker & mjöl) sker nån gång i månaden - det är ju upp till var och en om man vill köra 0 - 5 - Max 20 eller Max 50g kolh/dag
Jag mår bäst på ca 20 eller under men jag varken räknar eller väger utan har lärt mig vilja måltider som passar osv under en dag.

Handlar det om viktnedgång så kallas det ju i media "Njutmetoden" så man får skynda långsamt och inte tvinga kroppen ner i vikt - ät rätt och kroppen släpper fett - kanske inte till just den kroppsvikten du vill men tills den är nöjd! :0)
Siffran på vågen är inte det primära - känn om kläderna blir större och se hur kroppen ser ut!
Själen vill ha en stressfri relation till mat och vikt där man inte behöver räkna, svälta eller känna sötsug ...


Känner ibland att en del i min omgivning har så bråttom i livet och går från 0-100 på en sekund...
Ska det tränas så ska det ske VARJE dag från dag 1.
Ska kilon rasa så ska de göra det i en rasande fart och sen går de tillbaka till sina gamla ät beteende...

Jag vill finna ett sätta att leva/äta/älska/träna/vara som jag vet att jag kan/orkar/vill under lång tid och då menar jag inte 4 veckor, fram till jul, till badsäsongen utan hela tiden = LIVSSTIL ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar